Øget toplinje igennem øget kundefokus

Virksomhedens situation

  • Omsætning og indtjening er under pres, og der er foretaget en lang række omkostningsreducerende tiltag.
  • Man ønsker at øge omsætningen igennem at sætte systematisk fokus på kunderne og kundetilfredsheden.
  • Stemningen i organisationen er måske også trykket af besparelsesrunder og presset på virksomheden, og man ønsker at mobilisere mere positiv energi, kampgejst og kundefokus hos medarbejderne som middel til at øge omsætningen og øge konkurrencekraften.

oget_toplinie_igennem_kundefokus

Elementer i en proces om ‘Vækst i toplinjen igennem øget kundefokus’

Nedenstående er eksempler på indsatsområder for øget kundefokus, som skal føre til øget omsætning. Processen tilpasses altid til den enkelte virksomhed efter, om det er en BtB eller BtC virksomhed. De fleste tiltag er klassiske værktøjer, men det, som gør forskellen, er den samlede ”mobiliseringsplan”, som tilrettelægges, og hvordan man formår at skabe ”Sense of Urgency” på en energigivende måde.

  • Stop kundeafgang – fokus på kundeafgangsårsager og hvordan man kan minimere yderligere kundeafgang.
  • Kunderisikoanalyse – hvilke kunder har vi størst sandsynlighed for at miste, og hvordan kan vi forebygge det?
  • Prioritering af de tre væsentligste tværorganisatoriske Must Win Battles som øger toplinjen igennem øget kundefokus.
  • Voice of the Customer – hyppige og strukturerede dialoger med kunderne om udviklingen i deres behov og din virksomheds konkurrencedygtighed.
  • Lederne tættere på kunderne – reprioritering af ledernes tids-anvendelse og lederne med ud på kundebesøg i markant større omfang end hidtil.
  • Øget kundetilfredshedsambition – mobilisering af alle medarbejderne til at kunderne ikke alene skal være tilfredse, men MEGET tilfredse (På en skala fra 1-5 skal kunderne ikke kun score 4, men 5, og medarbejderne skal vide i adfærdstermer, hvad det er, de kan gøre, som gør kunden MEGET tilfreds frem for blot tilfreds).
  • Ekstra fokus på klassiske kundedyder – overholdelse af aftaler, gøre det rigtigt første gang, sans for de små detaljer etc.
  • Mersalg til eksisterende kunder – ikke kun sælgerne skal arbejde med mersalg, men alle med kundekontakt kan og skal tænke i mersalgsbaner.
  • Synliggør succeshistorier – giv organisationen ekstra selvværd ved at synliggøre og anerkende kundesucceshistorierne. En organisation med selvværd kan flytte bjerge – også i krisetider.

4.500+ … har allerede tilmeldt sig

Modtag artikler

Gør som 4.500+ andre og få vores executive brief og om aktuelle trends, cases og erfaringer indenfor strategi-implementering og kundeorientering.