Del på LinkedIn

Strategipædagogisering – Sticks’n’Sushi er verdensmestre

af Klaus Lund, adm. direktør i kategorien Kundeorientering


Strategipædagogisering er et nyt ekstra trin i den samlede strategiproces. Flere og flere virksomheder er ved at få øjnene op for, at det er meget nyttigt og effektfuldt.

Den kendte ledelsesguru Ram Charan har bl.a. udtalt at:

Today, the difference between a company and its competitors is the ability to execute”.

Denne sætning er der rigtig meget sandhed i. Det sværeste er ikke at lave en strategi, men at eksekvere den. En strategi kan hurtigt kopieres, men en stærk eksekverings- og ledelseskultur tager længere tid at skabe – og dermed kopiere.

Ordet STRATEGIPÆDAGOGISERING
Det nye trin med strategipædagogisering ligger efter strategiudarbejdelsen og før selve strategilanceringen. Ordet pædagogisering er meget nøje udvalgt, fordi det faktisk er en særlig disciplin at kunne oversætte virksomhedsstrategien til noget, samtlige medarbejdere helt ud i yderste led af organisationen kan forstå. Ofte tales der om, at man skal finde en ’burning platform’ som argument for, at man skal forandre og videreudvikle virksomheden. Men det giver kun et billede af, hvorfor strategien er nødvendig. Det er i øvrigt heller ikke særligt motiverende, at det er en trussel, som skal være det drivende argument for, hvorfor den enkelte medarbejder skal engagere sig i virksomheden fremadrettet.

Det nye ekstra trin i strategiprocessen – pædagogisering
I erkendelse af at det faktisk er en særskilt opgave at arbejde i dybden med at gøre strategien pædagogisk og for at få den ekstra attention på dette arbejde, er flere og flere virksomheder begyndt at gøre det til et særskilt arbejdstrin i den samlede strategiproces, hvorved strategiprocessen typisk kommer til at indeholde følgende 5 trin:

Sticks’n’Sushi er verdensmestre i strategipædagogisering
En af de virksomheder, som er rigtig dygtige til arbejdet med strategipædagogisering, er Sticks’n’Sushi, herunder også til at anvende det i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere.

Et centralt element i enhver strategi er selvfølgelig kunderne. Rigtig mange virksomheder kommunikerer ofte dette som noget med:

  • Kunden i centrum
  • De bedste til kunder
  • Kundefokus i alt hvad vi gør.

Men ofte mangler den helt jordnære og letforståelige kommunikation om, hvad det er for en konkret adfærd, vi forventer i dagligdagen, og hvilken kultur og mindset der skal understøtte dette.

Sticks’n’Sushi har på fremragende vis pædagogiseret, hvad de forstår ved at have et stærkt fokus på gæsterne (kunderne), herunder om hvad der er vigtigt og frem for alt, hvilken attitude man forventer, den enkelte medarbejder har. 

Eksempel på Sticks’n’Sushis strategipædagogisering

”Som runner (opvasker) hos Sticks’n’Sushi sørger du for evigt solskin i et pletfrit køkken. Dine kolleger er ofte helt rundt på gulvet, men sjældent i ordenes overførte betydning, for når du er på arbejde, er alt på den rette hylde, og opvasken bliver styret med kompetent og kærlig hånd. Alle kan gøre, hvad de bliver bedt om, det er ingen kunst. Men at vide, hvornår en kollega har brug for, at du gør lidt af hans eller hendes, se det er en sand runner. Som runner bliver din karmakonto fyldt godt op, og den slags har det med at føre noget godt med sig. Du skal også være helt rundt på gulvet – i ordets egentlige forstand. Man kan ikke drive en restaurant, som emmer af varm velkomst og god stemning, hvis man ikke konstant er ude på gulvet, henne ved bordene og tilbage igen. Det betyder, at vi tager værtsrollen om at være opvasker alvorligt. Vi har øje på bordene, og vi taler gerne med vores gæster.

Lad nogle yderligere citater fra deres pædagogiske kommunikation illustrere dette:

Efter at have læst disse tekster er man næppe så meget i tvivl om, hvad det er for en ånd og kultur, der er gældende hos Sticks’n’Sushi.

Konklusion
Hvis man for alvor vil løfte pædagogiseringen af formidlingen af virksomhedens strategi op på et nyt niveau, så er det hensigtsmæssigt at give det sit eget trin i strategiprocessen. Hermed viser man, at det er en separat opgave, og at der er afsat tid og ressourcer til det, frem for at man bare siger: ”Vi må huske, at vi i år skal gøre mere ud af formidlingen af strategien”.

Del på LinkedIn

4.500+ … har allerede tilmeldt sig

Modtag artikler

Gør som 4.500+ andre og få vores executive brief og om aktuelle trends, cases og erfaringer indenfor strategi-implementering og kundeorientering.