Del på LinkedIn

I øjenhøjde – 100 klummer om nærværende ledelse

af Klaus Lund, adm. direktør i kategorien Boganmeldelser


Alfred Josefsen, som vel nok er mest kendt for hans tid som Irmas adm. direktør, har netop udgivet en ny bog: ”I øjenhøjde – 100 klummer om nærværende ledelse”. I bogen har han, som titlen også antyder, samlet 100 af de klummer, han har skrevet til Berlingske Business Søndag om ledelse i perioden 2002 til 2015.

Alfred Josefsens force i denne klummesamling er, at han skriver yderst jordnært. Alle klummer er typisk på max 2 sider og er dermed dejligt overkommelige og inspirerende at læse. Alle klummer har noget med ledelse at gøre.

Redaktør på Berlingske Business Magasin, Claus Skovhus har, synes jeg, givet en særdeles god beskrivelse af, hvilket udbytte og inspiration man får ud af at læse Alfred Josefsens klummesamling:

”Alfred har valgt at udgive sine klummer i bogform. Når vi ser klummerne i forlængelse af hinanden, får vi et klart indtryk af konsistens og en rød tråd i hans viden og fortolkning af god ledelse.

Med samlingen af klummer får vi et nuanceret billede på god ledelse, og vi får et stærkt indblik i, hvor meget personlighed betyder for god ledelse.
Alle ledere skal finde deres egen sti, men vi skal alle også lade
os inspirere af andre, og det er i den sammenhæng at genlæsningen af klummerne fra Alfred bliver relevant, for de udfordrer ens egen tænkning.”

Personligt synes jeg, at nedenstående klummer er nogle af de mest inspirerende og med nogle nærmest everlasting ledelsesbudskaber:

  • ”Vision: Leder vi efter Katedralen?”
  • ”Fisk – fiskestang – fiskekutter?”
  • ”Følelsen af god ledelse, dårlig ledelse og ikke-ledelse”
  • ”Der er måske … mål!!”
  • ”Bekæmp krisen med positiv psykologi”.

I bund og grund er der rigtig meget sund fornuft i ledelse, og hvis du ønsker denne form for jordnær inspiration frem for en mere akademisk udredning, så er Alfred Josefsens nye bog et rigtig godt bud.

Efterfølgende her kan du se indholdsfortegnelsen for bogen, så du kan danne dig et billede af mangfoldigheden af de 100 klummer.

2015
1. Fart over feltet
2. Whistle blower mod urimelig ledelse
3. Ny dansk ledelse
4. Ledelseskraften kan måles
5. Fisk – fiskestang – fiskekutter
6. Yves fornemmelser for vækst
7. Verdensmestre i selvstændig tænkning

2014
8. Vi bruger også stillingsbeskrivelser
9. Følelsen af god ledelse, dårlig ledelse og ikke-ledelse
10. Værdige værdier eller uværdighed?
11. Ventetid er spild – cyklister og bilister
12. Lys
13. Del og hersk – igen en konkurrencedygtig ledel-sesmodel
14. Tal eller tal. Spar eller spar
15. Nordisk mad og fænomenet Noma
16. Igor fra Rusland
17. Folkebevægelsen imod centralisme
18. Ledelse i detaljen

2013
19. Produktivt Nytår!
20. Produktionsapparatet består af mennesker
21. Naturen og naturlige inspirationskilder
22. Sommertid og klargøring til snerydning
23. Der er … måske mål?
24. At indspille eller at udspille. At spille med eller at spille imod?
25. Vi må have en Ledelsesproduktivitetskommission
26. Skoleledelse
27. Ledelsesetiketter: Hård-blød? Nær-fjern?
28. Blind Spots
29. Google Map Management
30. 10 dogmer om ledelse i Danmark
31. Organisationsændringer

2012
32. Alle veje fører til Rom
33. Gensyn med 3.X
34. Lad os gøre demokrati til vores alles ansvar
35. Udvikling og afvikling
36. Ansvarsbevidste virksomheder
37. Australsk indsigt

2011
38. Klumme i klummen
39. Ledelseskanon og ledelsesbedrifter
40. Nakuusa – lad os være stærke sammen
41. Aftalt spil
42. Vi har brug for kvindelige ledelsesværdier
43. At feje eller ikke at feje?
2010
44. Viden, passion og energi
45. Ledelse med vilje og i øjenhøjde
46. Sortimentet af ledelsesformer
47. … i sidste øjeblik
48. Naturlige ledere og naturlig ledelse

2009
49. Svaret er passion
50. Danmark er en konfliktsky nation
51. Bekæmp krisen med positiv psykologi
52. Sindets fitness center
53. Værdierne har skiftet værdi
54. Tro på den danske model

2008
55. Politiske spil er ødelæggende
56. Familieledelse: Reelt behov for feminin ledelse
57. Skorstensfejere og bedemænd
58. Erhvervs-autisme
59. Lykke
60. Vision: Leder vi efter Katedralen?

2007
61. Palle Strøm og on-the-job-udvikling
62. Gode vibrationer forplanter sig
63. Hilton – når toppen ikke kan se gulvet!
64. Frankfurt Airport – systemer imod mennesker
65. Koden til bedre kvalitet
66. Kontrol – forfra og bagfra!

2006
67. Vi har brug for et kvantespring i ledelse
68. Svaret er ansvar
69. Kommunikation er roden til alt godt
70. Lederen må skabe sit ledelsesbrand
71. Ingen forandring uden forankring
72. Ledelsesinspiration på Køge Motorvej
73. National selvtillid
74. Time out
75. Datterselskabet Danmark AS

2005
76. Innovation og tryghed
77. Genvejen til friheden
78. Ro og langsom ledelse
79. Gør god ledelse til excellent ledelse
80. Pisa og vores vigtigste råstof
81. Positivt livssyn er vejen til succes
82. Den danske lov om engagement og commitment – og “månetricket”
83. Ledelsesdilemmaer: job – familie
84. Exit Jante
85. Organisatorisk psyke

2004
86. Danish Leadership
87. Ledelsesspild eller ledelsessplid
88. Etikken kommer indefra
89. De fem store ledelsesspørgsmål
90. Changeaholic og forandringsmani
91. Lederens personlige integritet
92. Tillid som ledelsesværktøj og konkurrencemiddel

2003
93. Management for sjov!
94. Simple living!
95. On-the-life-training
96. Værdierne skal leves
97. OL i salg

2002
98. Danmarksmesterskabet i gode arbejdspladser
99. Toppræstationer – sæt fokus på dine succeser
100. Minimalistisk management

af-bøgerAlfred Josefsen er en stemme i den danske debat om god ledelse. Dels gennem 13 år som praktisk og synlig leder af Irma AS og dels gennem utallige ledelsesforedrag samt bøgerne ”Kære Irma” og ”Min Passion for Ledelse”.

Alfred er adjungeret professor i Leadership på CBS, kåret til årets leder i 2003, ledelsesrådgiver, mentor/coach for direktører og topchefer i den private og offentlige sektor.
Han er i bestyrelsen for en række virksomheder og organisationer som bl.a. Unicef, Sport One Danmark, CBS, Aveny-T, Great Place to Work og Arla Fonden.

Del på LinkedIn

4.500+ … har allerede tilmeldt sig

Modtag artikler

Gør som 4.500+ andre og få vores executive brief og om aktuelle trends, cases og erfaringer indenfor strategi-implementering og kundeorientering.